فرهنگ رانندگی در کیش برندی که رنگ می بازد

فرهنگ رانندگی در کیش برندی که رنگ می بازد

جزیره کیش همواره به عنوان شهری قانونمند و قانونمدار در حوزه راهنمایی و رانندگی مطرح بوده و همواره سخن از فرهنگ بالای مردمان آن به میان آمده است؛ ویژگی که امروز به وضوح شاهد کاهش رنگ و رونق آن در میان کیشوندان به خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم که روزی به عنوان یک الگو در تمام کشور شناخته شده بودند.

حسن خلق، رعایت آداب میزبانی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت قوانین حمل و نقل عمومی، نظم و انضباط عمومی، پوشش یک دست و منظم، پاکیزگی و زیبایی خودرو، منصف بودن، رعایت نهایت احترام به میهمانان و کیشوندان از جمله خصوصیات ویژه ای بود که می توان از رانندگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی های کیش در گذشته نام برد خصلت های نابی که به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده است اگر چه هستند افرادی که بر محور قوانین گذشته همچنان روزگار می گذرانند اما شاید به تعداد انگشتان یک دست.

تعامل شرکت حمل و نقل جزیره کیش و پلیس راهور در انتخاب و واگذاری مجوز فعالیت برای رانندگان تاکسی و شرایط سختگیرانه ای که در این حوزه وجود داشت موجب شده بود تا گردشگران با اطمینان کامل از تاکسی های استفاده کرده و آنان را امین خود بدانند به همین دلیل انتخاب هتل و رستوران ها در اکثر اوقات به رانندگان تاکسی سپرده می شد که با گذشت زمان این اتفاق خوب موجب شد برخی از آن سوء استفاده کرده و مباحث دلالانی در این حوزه گشوده شود و با بی توجهی مدیران این وضعیت امروز به یک معضل بزرگ در میان ناوگان حمل و نقل عمومی تبدیل شده است.

به مرورزمان و با تغییر رویکرد شرکت حمل و نقل عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در واگذاری امتیاز و افزایش قیمت تاکسی، کم توجهی به شرایط مهمی که زمانی برای انتخاب رانندگان تاکسی وجود داشت، رنگ باختن آموزش های اصول اخلاقی و حرفه ای رانندگی در جزیره کیش و بی توجهی به رعایت قوانین امروز ما را به جایی رسانده است که نه تنها دیگر نمی توان از تاکسی و رانندگان آن در کیش به عنوان یک برند نام برد بلکه در برخی حوزه ها متاسفانه برخی رانندگان تاکسی با بی توجهی به قوانین، ورود به حوزه واسطه گری، عدم حسن خلق در برخورد با گردشگران مشکلات فراوانی ایجاد کرده و به یکی از دغدغه ها و نگرانی ها برای مردم و مسئولان تبدیل شده اند.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت رعایت قوانین و مقررات در میان کیشوندان و رانندگان حمل و نقل عمومی جزیره به ویژه تاکسی ها از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه کیش درخواست کردیم تا در این خصوص توضیحات بیشتری اظهار کرده و مشکلاتی را که حوزه راهور با آن دست به گریبان است و مردم می توانند راهگشا و همراه پلیس در برطرف کردن این معضلات باشند بیان کنند.
سروان محمد زنگانه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه کیش در این رابطه با توجه به اهمیت رعایت قوانین در میان همه مردم اعم از رانندگان، راکبین موتورهای شارژی، دوچرخه سواران و حتی عابران پیاده اظهار کرد: جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد مهم کشور که در سال میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است همواره در رابطه با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در کشور حرف اول را می زند اگر چه این وضعیت با بی توجهی برخی از رانندگان و همچنین دیگر کیشوندان در حال مخدوش شدن است.

وی افزود: زمانی رانندگان حمل و نقل عمومی در جزیره کیش علاوه بر اینکه خود عامل مهم رعایت قوانین و مقررات بودند در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی رانندگان شخصی به خصوص مسافرانی که خودرو اجاره کرده و به قوانین آشنا نبودند اقدام به تذکر می کردند و به نوعی در کنار و یاور پلیس در حفظ نظم و امنیت جزیره کیش قرار داشتند اما متاسفانه در سال های اخیر مشاهده می شود که بیشترین تخلفات در حوزه راهنمایی و رانندگی در میان کیشوندان و رانندگان حمل و نقل عمومی جزیره صورت می گیرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کیش با تاکید براینکه برای تحقق فرهنگ ترافیک مطلوب فقط نمی توان به پلیس راهور اتکاء کرد بلکه مشارکت عمومی همه دستگاه ها و مردم می تواند در حل مشکلات و معضلات این حوزه نتایج مطلوبی را محقق سازد و جریمه کردن و برخورد سلبی از سوی پلیس تنها راه برخورد نیست.

زنگانه افزود: انتخاب و گزینش رانندگان مسئول و قانونمند از سوی شرکت حمل و نقل سازمان، برگزاری آموزش های دوره ای در خصوص آشنایی و رعایت قوانین و حسن اخلاق، برخورد قاطع پلیس در هنگام بروز تخلف، همراهی و همگامی مردم در رعایت قوانین از مواردی است که می تواند در حفظ برند زیبای فرهنگ راهنمایی و رانندگی کیش موثر واقع شود.

تاریخ درج: 20 اردیبهشت 1398