صنعت گردشگری

گردشگری در ایران و در تمام کشور های دنیا از فعال  ترین و پویا ترین بخش های اقتصادی کشور است ، در کشور های در حال توسعه و توسعه یافته این صنعت به صورت ملموس و واضح در اقتصاد و جامعه نقش خود را ایفا می کند و طیف وسیعی از عوامل بالا دستی و پایین دستی با سایر فعالیت های اقتصادی را در بر می گیرد و زنجیره بسیار بزرگ و متنوعی را به هم متصل کرده است .
از آنجایی که گردشگری یک صنعت کاربر است و متصل به نیروی کار می باشد ، در نتیجه به مدیریت هوشمند و تلاش  و مدیریت مشترک نیاز دارد و یکی از صنایع مهم در زمینه اشتغال زایی در جوامع مختلف محسوب می شود. مانند هتلداری که بخش دولتی و بخش خصوصی را شامل می شود و این دو بخش را به هم متصل نموده است .
همچنین هتلداری و همه ی بخش های مختلف گردشگری باعث توسعه ی زیر ساخت ها و حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تفریحی و تاریخی شده است .
گردشگری و سفر کمک می کند تا انسان ها در جهان درک بهتری از یکدیگر و از جوامع و محیط های گوناگون داشته باشند به همین ترتیب کسانی که مداوم در سفر هستند رفتار بهتری نسبت به محیط پیرامون خود و دیگران دارند.
صنعت گردشگری بعد از پترو شیمی و نفت سومین جایگاه را در دنیا داراست، به طوری که از صنایعی چون صنایع مواد غذایی و یا خودروسازی هم بالاتر است ، اما این صنعت با پایبندی مدیران هتل ها و گردشگری به حفظ محیط زیست جزو صنایع مفید و سبز محسوب می شود . توجه داشته باشید که در هتل های بزرگ سعی بر آن است که حتی رویکرد معماری ساختمان و فضاها همساز با اقلیم و طبیعت منطقه باشد تا هم جاذبه ی محیط را بیشتر به نمایش بگذارد و هم خصوصیات و فرهنگ منطقه را به عنوان یک مقصد گردشگری خاص به میهمانان و گردشگران معرفی کند .
به طور مثال :در مارینا پارک هتل کیش سبک معماری کلاسیک کیش در طراحی ساختمان و فضاهای هتل رعایت شده  و حتی در لوگوی مارینا پارک هتل  نیز این همسازی قابل مشاهده است .
از موارد تاثیرات مثبت دیگر این صنعت می توان به نگاه مثبت گردشگری به فناوری های جدید و همچنین استفاده از رویکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات سیستمی و سازماندهی سامانه های رزرو ، تبلیغات و پشتیبانی و ارتباط بین بخش ها در مجموعه که از هدر رفتن زمان و منابع انسانی و منابع طبیعی جلوگیری کرده و صرفه جویی کرده است .
در تمام زمینه ها قصد دارند اصول بهینه سازی ، صرفه جویی و کمک به منابع انسانی و طبیعی را دنبال کنند .
در یکی از قسمت هاس گردشگری به طور واضح می توان این امر را مشاهده نمود که به آن زنجیره سبز گفته می شود ، زنجیره سبز در تمام صنایع می تواند تاثیرات مثبتی بر جامعه و محیط زیست داشته باشد.
برای مثال هتل های سبز به معنای مسئولیت محیطی برای کم کردن تاثیرات محیطی در خرید کالا ، ارائه خدمات و مدیریت طرح است.
هدف از زنجیره سبز هتل ها کاهش هدر رفتن منابع ،کاهش سموم ،کاهش هزینه ها ، یا طبق تعریف عملکرد مناسبی که از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد ، تلقی می شود.
هتلداری و گردشگری را نه به عنوان یک صنعت بلکه به عنوان عامل مهم و مناسب در جهت اشتغال زایی ، صرفه جویی حفظ محیط زیست و بهره بری مفید از تکنولوژی روز دنیا باید به عنوان یک الگو برای رشد فرهنگ و راهبردی جهت رشد صنایع دیگر در نظر گرفت.
روابط عمومی مارینا پارک هتل
منابع:مرجع دانش
ه

مقاله طراحی هتل کوهستانی با رویکرد معماری همساز با اقلیم و طبیعت مطالعه موردی 

مقاله ارزیابی میزان پای بندی مدیران هتل ها به حفظ محیط زیست

مقاله اهمیت و ضرورت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت هتل داری در عصر جهانی شدن خدمات 
و دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و منابع